1.2 INTEGRASI
NASIONAL
Integrasi nasional merupakan proses penyatuan dua
kumpulan manusia yang berbeza dari segi latar belakang , sosial dan budaya bagi
membentuk satu entiti yang mempunyai sistem nilai, pegangan norma serta
mengamalkan kehidupan bersama. Integrasi
antara kaum merupakan isu yang amat dititikberatkan oleh pihak kerajaan ketika menggubal dasar
pendidikan selepas negara mencapai kemerdekaan. Laporan Razak 1956 dan Laporan
Rahman Talib 1960 telah menggariskan dengan jelas dasar yang berkaitan dengan
nilai-nilai integrasi antara kaum ini. Faktor utama yang menjadi tunjang ke
arah pembentukan sistem pendidikan negara selepas mencapai kemerdekaannya ialah
perpaduan. Oleh hal yang demikian, matlamat pendidikan KBSR di sekolah rendah
untuk memastikan perkembangan murid secara menyeluruh dari aspek intelek,
rohani, jasmani, emosi,bakat, akhlak, nilai-nilai estetika dan sosial selaras
dengan falsafah dan dasar pendidikan negara iaitu untuk membangunkan negara dan
menyemai perpaduan kaum yang kukuh serta integrasi nasional melalui sistem
pendidikan yang tersusun dan bersistematik.
Pembinaan negara bangsa
amat penting bagi sebuah Negara yang berbilang kaum dan agama seperti Malaysia.
Keupayaan membina negara bangsa bergantung kepada perkongsian nilai serta
semangat patriotisme dalam kalangan rakyat. Pembinaan negara bangsa menjadi
semakin penting lebih-lebih lagi dalam era globalisasi yang membuka peluang
kepada pengaliran secara bebas dan pantas bukan sahaja maklumat, modal serta
manusia, tetapi juga sistem nilai dan kepercayaan tanpa batasan memberikan
cabaran kepada negara kita yang berusaha membentuk satu identiti terunggul
untuk masyarakat kita.
Peristiwa 13 Mei 1996 yang
telah berlaku banyak menyedarkan kerajaan mencari jalan yang lebih serius
uantuk menangani masalah kaum di Malaysia. Kewujudan rasa prajudis serta amalan
diskriminasi telah menimbulkan rasa tidak puashati dalam kumpulan etnik
tertentu. Antara perkara yang
menimbulkan isu ialah tidakan kerajaan membantu kaum bumiputera dalam bidang
ekonomi, kurangnya sensitivitI dan toleransi terhadap agama-agama lain,
kurangya semangat patriotism, peningkatan gejala sosial dan pembangunan ekonomi
yang tidak seimbang.
Justeru, banyak
usaha telah dirancang dan dilaksanakan oleh pihak kerajaan yang memerintah dan
pihak sekolah untuk memupuk integrasi nasional dan seterusnya membentuk satu
bangsa Malaysia. Usaha Malaysia untuk membentuk negara bangsa telah dinyatakan
dalam wawasan 2020. Menjelang tahun 2020, Malaysia harus menjadi Negara yang
bersatu padu, mempunyai masyarakat yang berkeyakinan, nilai moral dan etika
yang kukuh, hidup secara demokratik, liberal dan bertolak ansur, penyayang,
adil serta mempunyai penguasaan sepenuhnya terhadap ekonomi yang berdaya saing.
Beberapa langkah telah
dilaksanakan oleh kerajaan seperti
Konsep 1 Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri Malaysia, YAB
Dato’Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak merupakan konsep yang selari dengan apa jua
yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan Prinsip-prinsip Rukun Negara.
Melalui pendidikan, KPM telah
memperkenalkan Rancangan Integrasi Murid untuk Perpaduan (RIMUP). Rancangan ini
bertujuan menggalakkan penyertaan masyarakat setempat, guru dan murid serta
warga sekolah dalam aktiviti sekolah. Rasional aktiviti-aktiviti yang
dijalankan adalah bertujuan untuk
mewujudkan sikap kerjasama, tolong menolong, mewujudkan suasana muhibbah
dan hormat-menghormati, melahirkan persefahaman dan toleransi antara murid
pelbagai kaum di sekolah dan berkongsi kemudahan peralatan, tenaga dan
kepakaran untuk menjayakan kegiatan khas secara bersama-sama. Selain itu,
semangat patriotisme secara berterusan dalam kalangan pelajar dapat dipupuk
oleh para guru melalui aktiviti-aktiviti yang dijalankan sempena bulan
kemerdekaan misalnya. Semua aktiviti yang dianjurkan bertujuan menanam rasa
cinta kepada Negara, memupuk semangat perpaduan dan semangat hormat menghormati
serta peka terhadap sensitiviti masyarakat pelbagai kaum dalam kalangan
pelajar. Di samping itu, penerapan sikap dan nilai-nilai yang murni dapat
mencapai perpaduan negara dan integrasi nasional dalam kalangan pelajar yang
berbilang bangsa.
Ini bermaksud pendidikan merupakan nilai yang penting serta
prasyarat untuk kejayaan sesebuah negara. Maka rakyat Malaysia harus
berpengetahuan dan kurikulum yang dibina seharusnya dapat menanamkan
nilai-nilai murni yang dapat menyatupadukan semua kaum serta memberikan peluang
kepada mereka berinteraksi walaupun dalam aliran pendidikan yang berlainan.
1.2.1 Sekolah Wawasan
Hari ini masih
lagi wujud sekolah bersifat perkauman. Masih ada sekolah yang dikhaskan untuk
kaum Melayu, Cina dan India. Bagaimana jika sekolah sebegini masih wujud untuk
tempoh 20 hingga 30 tahun akan datang? Adakah sistem pendidikan sedemikian
menjamin perpaduan antara kaum di Malaysia tetap kukuh?
Ilham yang telah dicetuskan oleh
Perdana Menteri iaitu mewujudkan sekolah wawasa mampu menjadi titian untuk
mencapai matlamat penyatuan etnik yang terdapat di Malaysia. Bagi memenuhi matlamat itu, Malaysia perlu bersedia
menyediakan elemen manusia yang jauh daripada virus perosak. Bukan mudah bagi
negara memastikan ia sentiasa berada dalam kawalan. Pembentukan sistem
persekolahan sedemikian adalah variabel kepada pemusatan etnik berjiwa
Malaysia. Ini kerana dalam sistem itu bukan sahaja bangsa Melayu yang akan
bersekolah berkenaan tetapi akan turut terhimpun pelbagai ras dan agama.
Lantaran daripada pertemuan itu, satu wadah pendidikan akan mewujudkan
pertembungan budaya dan bangsa. Mekanisme pemusatan etnik perlu sejajar, baik
dari segi kurikulum dan kokurikulum. Sekolah Wawasan yang telah diluluskan oleh
kabinet pada tahun 1997 memerlukan satu sistem pendidikan yang jitu. Penyediaan
keperluan pendidikan perlu selaras dengan hasrat dan matlamat penubuhan sekolah
berkenaan.
Sekolah wawasan yang
menempatkan tiga aliran sekolah yang berbeza di sebuah kawasan membolehkan
pelajar berinteraksi antara satu sama lain dengan menggunakan bahasa
kebangsaan. Dengan itu secara tidak langsung, penguasaan Bahasa Malaysia bagi
murid Sekolah Jenis Kebangsaan akan meningkat. Menurut Azizi Yahya,Amir Hamzah
Abdul dan Sanif bin Sapaat (1999) Sekolah wawasan memberi peluang kepada
ketiga-tiga bauah sekolah untuk menjalankan aktiviti-aktiviti kokurikulum
secara berintegrasi dengan matlamat
memantapkan semangat dan amalan muhibbah serta perpaduan murid-murid.

No comments:
Post a Comment