SELAMAT DATANG KE BLOGKU...

Tuesday, February 17, 2015

PENGENALAN ISU DAN CABARAN SEMASA

 
1.0     PENGENALAN


Pelbagai tanggapan dan pandangan masyarakat umum terhadap profesion perguruan.  Terdapat tanggapan yang baik dan juga buruk. Namun guru baik adalah guru yang menerima setiap tanggapan tersebut dengan positif. Negara Malaysia memberi penekanan yang berat terhadap pendidikan kerana pendidikan memainkan perana yang begitu penting bagi melahirkan ciri-ciri modal insan yang dikehendaki bagi mencapai visi Negara. Ini juga merupakan misi pendidikan bertujuan membentuk sistem pendidikan yang berkualiti dan bertaraf dunia. Bagi merealisasikan kehendak ini pelbagai cabaran yang perlu, telah dan akan dihadapi oleh golongan guru. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2007 : 232) cabaran didefinisikan sebagai hasil mencabar (mempersoalkan, mempertikaikan, ajakan (untuk berlawan dan sebagainya), sesuatu (unsur, faktor dan sebagainya) yang mencabar (menguji kemampuan dan ketabahan seseorang atau sesuatu organisasi dan lain-lain), pekerjaan yang penuh dengan cabaran. Oleh itu, secara lateralnya cabaran membawa maksud sesuatu hal atau perkara yang menguji kemampuan serta ketabahan seseorang yang ada kaitannya dengan sesebuah organisasi  


            Berdasarkan artikel Cabaran Profesion Keguruan oleh Rizuan Khamis dalam Dewan Masyarakat Mei 2012, guru ialah ejen keberkesanan pendidikan. Kejayaan dan keberkesanan pendidikan adalah berhubung rapat dengan kesedaran para guru terhadap tanggungjawab, kelengkapan keilmuan dan keluhuran peribadi.  Walaupun sesuatu sistem pendidikan itu baik, sekiranya ejen yang menyampaikan itu tidak efektif maka maksud yang ingin disampaikan tidak akan tercapai matlamatnya. (Syed Ismail & Ahmad Subki, 2010). Isu dan cabaran pendidikan telah dipecahkan kepada beberapa aspek iaitu pentadbiran, peringkat pendidikan, teknologi pendidikan, organisasi sekolah dan keguruan.


                 Jesteru itu pihak kerajaan yang menjadi teraju utama dalam system pendidikan negara telah berusaha dan berbincang bagi mencari jalan dan idea untuk mengatasi isu dan cabaran ini. Pelbagai aspek seperti integrasi nasional, tonggak pendidikan UNESCO dan sebagainya diperbincangkan.

1.1      KONSEP ISU DAN CABARAN SEMASA

Banyak isu-isu semasa yang berlaku dalam pendidikan negara kita. Sebelum  mengupas satu persatu isu-isu semasa dalam bidang pendidikan ini, konsep isu dan cabaran pendidikan perlu diselusuri terlebih dahulu. Menurut Kamus Dewan (2007), isu merujuk kepada perkara pokok atau persoalan yang dibincangkan. Semasa pula pada ketika yang sama (Kamus Dewan, 2007). Pernyataan ini bermaksud terdapat perkara atau unsur yang mencabar kemampuan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) amnya dan guru khasnya dalam melaksanakan tanggungjawab demi mencapai misi KPM.

              Dalam merealisasikan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010 yang bermatlamat melahirkan modal insan yang cemerlang dengan minda kelas pertama, banyak isu-isu semasa pendidikan yang dihadapi oleh guru.

              Era modenisasi dan globalisasi memberikan impak yang besar kepada golongan pelajar di sekolah sama ada di bandar atau luar bandar. Pengaruh media massa yang mengambil peranan guru dan ibu bapa dengan memaparkan budaya yang berbeza dengan masyarakat tempatan telah menyebabkan pelajar membentuk sistem nilai yang tersendiri dan nilai-nilai tradisi berasaskan budaya semakin terhakis kerana desakan luar kawalan media massa yang turut mempengaruhi sosio budaya pelajar.

              Terdapat dua cabaran utama pendidikan alaf baru yang diutarakan di dalam persidangan iaitu ledakan ilmu yang berbentuk global dan dan masalah sosial. Perkara ini perlu ditangani dengan segera bagi membolehkan pembentukkan masyarakat madani. Oleh itu, beberapa strategi telah dirancang dan akan diserapkan dalam sistem pendidikan . Ia bertujuan untuk pembinaan budaya ilmu dan dapat membudayakan masyarakat berbilang kaum agar dapat memahami dan menghayati konsep 1Malaysia.



 








 


 
 


1 comment:

  1. Terima kasih kerana mengunjungi blog ini. Blog ini belum dapat dikemaskini lagi buat masa ini...

    ReplyDelete