1.4 TONGGAK
PENDIDIKAN UNESCO
Pada 1993,
UNESCO telah membentuk empat toggak
pendidikan. Selaras dengan mandat yang diberikan oleh PBB kepada unesco dalam
melaksanakan kemajuan dalam bidang
pendidikan, pada 1996 badan ini telah menetapkan bahawa tonggak ini harus
dijadikan panduan bidang pendidikan. UNESCO telah menggariskan 4 tonggak utama
bagi sistem pendidikan. yang juga dikenali sebagai empat pillar. Empat tonngak ini bertujuan menguasai
ilmu, belajar untuk menguasai kemahiran, belajar untuk menjadi insan berguna
dan belajar untuk harmoni dan bekerjasama.
Belajar untuk menguasai ilmu merupakan
faktor pembelajaran utama di mana manusia belajar memahami dunia sekeliling
mereka bagi memperkembangkan lagi kemahiran kerjaya. Guru memainkan perana
penting menyampaikan ilmu kepada
pelajar. Belajar untuk menguasai ilmu membawa implikasi belajar bagaimana untuk
belajar dengan memperkembangkan tumpuan , kemahiran ingatan dan kebolehan untuk
berfikir seseorang. Kemahiran ini menjadi bertambah baik melalui pelbagai
bentuk dan dibantu oleh pelbagai peluang pembelajaran sepanjang hayat. Cara
penyampaian berkesan merupakan cabaran kepada guru bagi memastikan ilmu dapat
dikuasai oleh pelajar.
Belajar untuk menguasai kemahiran bermaksud
pendidikan dapat melengkapkan pelajar dengan kemahiran-kemahiran untuk diaplikasikan dalam bidang kerjaya
kelak. Mereka dilatih untuk menjadi agen perubahan. Oleh kerana itu, pendidikan
seharusnya dapat menyediakan peluang pelajar menguasai nilai-nilai peribadi
seprti kemahiran insaniah atau interpersonal di sampaing kemahiran dalam bidang
pekerjaan. Antara kemahiran itu ialah
kemahiran komunikasi, berpasukan dan menyelesaikan masalah. Cabaran pada masa kini ialah bagaimana
memahirkan pelajar dalam kompetensi peribadi agar mereka dapat memberikan
perkhidmata terbaik terutama dalam bidang perkhidmatan.
Belajar untuk menjadi insan
berguna merupakan tonggak ketiga dalam Tonggal Pendidikan UNESCO. Pendidikan
perlu menyumbang kepada pembentukan insan menyeluruh dari segi fizikal,
intelek, rohani, emosi, kepekaan dan penghargaan estetika. Setiap individu
perlu mendapat pendidikan dari awal kanak-kanak hingga remaja dalam semua aspek
sehingga mampu berfikiran kritis, berdikari dan berani membuat keputusan dalam
hidunya. Cabaran KPM adalah berusaha menterjemah kurikulum yang luwes di mana
para pendidik seharusnya mempunyai kemahiran dan ketrampilan mengaitkan domain
teori dan praktis serta perlu bijak membina pengetahuan dan kemahiran.
Tonggak yang keempat ialah
belajar untuk harmoni dan bekerjasama. Perkara ini merupakan cabaran yang sukar
dipupuk dalam dunia yang dilanda masalah. Oleh itu, amat penting pendidikan di
seluruh Negara memainkan peranan dalam menjalinkan hubungan baik antara satu
sama lain. Namun ia menjadi cabaran yang sukar kerana terdapat kelompok yang
merasakan diri lebih berkuasa dan prajudis terhadap orang lain.
Tonggak yang
keempat ialah belajar untuk harmoni dan bekerjasama. Perkara ini merupakan
cabaran yang sukar dipupuk dalam dunia yang dilanda masalah. Oleh itu, amat
penting pendidikan di seluruh Negara memainkan peranan dalam menjalinkan
hubungan baik antara satu sama lain. Namun ia menjadi cabaran yang sukar kerana
terdapat kelompok yang merasakan diri lebih berkuasa dan prajudis terhadap
orang lain.
Berdasarkan tonggak
pendidikan UNESCO ini, pendidikan formal kini seharusnya merancang kurikulum
yang memberi ruang dan masa untuk pelajar
melibatkan diri dalam projek kolaboratif sama ada dalam aktiviti sukan
atau budaya. Dalam konteks ini sekolah perlu merancang program amal atau
aktiviti dalam kokurikulum di mana pelajar menjalankan kerja-kerja amal atau
komuniti terutama di luar bandar bagi
memahami kehidupan mereka.
No comments:
Post a Comment